A Coruna - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Marc Leysen - WaarBenJij.nu A Coruna - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Marc Leysen - WaarBenJij.nu

A Coruna

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

17 Mei 2018 | Spanje, A Coruña

Op maandag 14 mei om 10h30 zijn we vertrokken uit Brest. Van Brest naar La Pointe du Raz is het 25 mijl, vanaf daar 330 mijl naar A Coruna. Er was noordwestelijke wind 3 tot 4 Beaufort voorspeld, in de feiten bleek het gedurende het grootste deel van de tocht een zwakke 3 Beaufort. We moesten de motor zachtjes bijzetten om het minimum van 5 knopen (5 mijlen per uur) dat we ons gesteld hadden te kunnen behouden.
De oceaandeining (the swell, la houle) op de Biscaje is majestueus, het schip wordt door de grote watermassa's traag op en neer gedeind. Je moet er niet aan denken hoe het daar is als het hard waait.. Ondertussen kregen we geregeld gezelschap van dolfijnen die naast onder en voor de boot zwommen. Kijk het derde filmpje zeker tot het einde door!
In de namiddag van woensdag 16 mei draaide de wind naar het noordoosten en nam in kracht toe tot 4 en daarna 5 Beaufort. Halvewindse koers voor wie iets van zeilen kent. Dubbele reef in het grootzeil en de genua flink ingerold, Guinevere gedroeg zich voorbeeldig. We zijn dus met een flinke vaart naar de kust van Galicië gestoven! Op donderdag 17 mei om 02h lagen we aangemeerd in A Coruna. A Coruna is de Galicische en officiële naam, in het Spaans is het La Coruna.

Wat hebben we geleerd vandaag? Dat de troepen goed eten moeten hebben. En dat je iemand aan boord moet hebben met én kennis van koken en zo dat je het uit een soepkom kan lepelen, én stevige zeegenen, én bestand tegen zeeziekte. Gelukkig voldoet Anne aan al die voorwaarden. De rest van de crew heeft zich bekwaamd in koken aan boord op een moment dat het schip niet teveel slingerde (level 1 dus).

De jongens zwaaien nu af, Rit komt zaterdag naar hier gevlogen voor het vervolg van de tocht langs de Spaanse en Portugese Atlantische kust.

• 17 Mei 2018 - 16:33

Rit:

Lieve zeebonken,

• 17 Mei 2018 - 20:03

Begga En Marc:

Proficiat, beste Marc en zeilgenoten.
    Tof dat Rit je vanaf zaterdag terug komt vergezellen. Wat een symboliek: op Pinksterzaterdag. Rit als voorbode van de Heilige Geest.
    Geniet met volle teugen van de Spaanse en Portugese Atlantische Kust!
    Hartelijk,
    Begga en Marc